Is de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) CAO nuttig / voordelig of niet voor werkgevers?

Werkt de VvDN  CAO kostenverhogend?

november, 2025

Zoals eerder al de vakbond LBV in mei 2025 een Uitzend CAO heeft afgesloten met de ABU en de NBBU (zie onze publicatie van mei jl), heeft nu de VvDN een eigen CAO afgesloten met de LBV, die nagenoeg niet afwijkt van de Uitzend CAO. Even ter inleiding alvorens de vraag te beantwoorden of de VvDN CAO van toegevoegde waarde is of niet, kort een kleine beschouwing die van belang is voor het kunnen beantwoorden van die vraag. Voor degenen die deze beschouwing al (menen te) kennen of maar heel beperkte tijd hebben, scroll dan direct door naar het einde voor het antwoord.

Hoe is het ook al weer wettelijk geregeld als het gaat om ter beschikking stellen van personeel?

Detacheren is wettelijk niet geregeld, maar uitzenden is dat wel, in de vorm van artikel 7:690 BW. De definitie zoals deze in de wet is geregeld luidt:

De uitzendovereenkomst is de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer door de werkgever, in het kader van de uitoefening van het beroep of bedrijf van de werkgever ter beschikking wordt gesteld van een derde om krachtens een door deze aan de werkgever verstrekte opdracht arbeid te verrichten onder toezicht en leiding van de derde

E.e.a. was een doorn in het oog van de VvDN, die nu de ABU Uitzend CAO als uitgangspunt hebben genomen en daarin overal waar het woord uitzendkracht en uitzendonderneming stond, hebben vervangen door detacheringskracht en detacheringsonderneming. Feitelijk kan men ook niet heel anders, doordat men simpelweg is gebonden aan de wet.

Wie zijn er gebonden aan de VvDN CAO?

Werkgevers die lid zijn van de VvDN, zijn aan deze CAO gebonden. Zoals dat ook in het geval van de Uitzend CAO geldt, voor werkgevers die lid zijn van de ABU of de NBBU. In het geval van de laatsten, gold er tot 3 januari 2023 een zogenaamde Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) van de Uitzend CAO. Vanaf voornoemde datum is er echter een AVV-loze periode ontstaan. Een AVV houdt in dat werkgevers die 50% of meer van het premieplichtig loon verdienen met uitzenden en noch lid waren van de ABU of NBBU, toch (ook) gebonden waren aan de Uitzend CAO. E.e.a. op basis van een ministeriele beschikking van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Wat is het (belangrijkste) criterium voor een AVV?

Het antwoord daarop is: Vertegenwoordigen de CAO-partijen een voldoende groot deel van werkgevers en werknemers in de bedrijfstak? De werkgevers(organisatie) die de CAO sluit, moet werkgevers vertegenwoordigen die samen minstens 55–60% van de werknemers in de sector in dienst hebben. De vakbonden die de CAO sluiten, moeten een belangrijk deel van de werknemers in die sector vertegenwoordigen (niet altijd exact kwantificeerbaar, maar aantoonbaar substantieel).

Zowel de nieuwe Uitzend CAO als de VvDN CAO is afgesloten met de vakbond LBV. De laatste is een kleine vakbond, waardoor er geen sprake is van representativiteit. Dit (geen sprake van representativiteit) geldt ook voor de VvDN. Dus een AVV zal er niet snel komen, voor voornoemde CAO’s. Dus is men geen lid van de ABU, NBBU of VvDN, dan hoeft men geen CAO te hanteren, in een AVV loze periode.

Leiding en gezag (en Waadi)

Bij ondernemingen, die binnen dezelfde BV, meerdere takken van dienstverlening aanbieden (denk aan projecten, managed services en/of detachering), is er bij de eerste twee geen sprake van leiding en gezag. En is dat slechts (gedeeltelijk) bij de detachering dienstverlening het geval. Als er geen sprake is van leiding en gezag, dan is het zogenaamde loonverhoudingsvoorschrift van artikel 8 Waadi ook n.v.t. omdat de Waadi alleen van toepassing is, als er sprake is van leiding en gezag. In het hogere segment van detachering, is het vaak ook nog maar de vraag of er überhaupt wel sprake is van leiding en gezag (gezien het ingehuurde specialisme).

Terugkomend op de openingsvraag, is de VvDN CAO nuttig / voordelig of niet voor werkgevers?

Op grond van de VvDN CAO hebben werkgevers te maken met de volgende kostenverhogende factoren:

  1. Lidmaatschapskosten VvDN;
  2. StiPP Pensioen;
  3. 8,3% vakantietoeslag;
  4. Bestedingsverplichting duurzame inzetbaarheid;
  5. SFU bijdrage;
  6. PAWW;
  7. Huisvestingkosten voor buitenlandse kandidaten;
  8. Hoger percentage (dan de wet voorschrijft) bij arbeidsongeschiktheid.

Waar de VvDN mee schermt, als bestaansrecht voor haar CAO, is dat zij hiermee een generieke projectoeslag mogelijk maakt, zodat er niet per inzet van een kandidaat een verschillende beloning geldt. Die mogelijkheid biedt de Uitzend CAO echter ook.

Voor werkgevers die een hybride vorm van dienstverlening hebben, binnen dezelfde BV en de grens van 50% premieplichtig loon verdiend met uitzenden niet halen, is de VvDN CAO niet aan te raden. Of de CAO voorts wat toevoegt t.o.v. de Uitzend CAO, is het antwoord: nee. Tenzij een werkgever waarde hecht aan de niet juridische window dressing in de vorm van het veranderen van het woord uitzenden naar detacheren.

Heeft u in de tussentijd behoefte aan advies op bovenstaand gebied, dan weet u ons te vinden